Barbara: Een volgende stap…

Eerder vertelde ik al dat Tim in het nieuwe schooljaar naar een nieuwe school mag. Aanvankelijk dacht ik dat het een heel gepuzzel zou worden, maar niets is minder waar. Voor speciaal onderwijs heb je zeggen en schrijven de keus uit vier scholen: in Eindhoven, Veldhoven, Helmond en Eersel. De laatste twee vielen gezien de afstand sowieso af. Hoe dan een goede keus te maken? Heel simpel door op de websites van beide scholen te kijken en een afspraak te maken op de school in Eindhoven voor een eerste indruk.

Zo gingen we dus op 29 januari naar MBS in Eindhoven. Van tevoren waren we al gewaarschuwd dat deze school wat kil kan overkomen. Er hangt vrijwel niets aan de muren en de gangen zijn wit. Uit navraag bleek dat dit is om prikkels te voorkomen. Daar kan ik inkomen. We waren wat te vroeg en hadden de tijd om de school even in de gaten te houden. Op het bankje bij de receptie hadden we goed zicht op de keuken waar leerlingen uit het voortgezet onderwijs bezig waren met het bereiden van de lunch voor medewerkers van de school. Stel dat Tim dat later ook zou kunnen doen…

We kwamen op gesprek bij de teamleider en zij schetste de verschillende vormen van onderwijs. Sommige leerlingen worden voorbereid op voortgezet onderwijs en later mogelijk een baan. Andere kinderen krijgen zo goed mogelijk onderwijs aangeboden, afhankelijk van hun capaciteiten, om later naar de dagbesteding te kunnen. Even confronterend want we hebben nog geen idee hoe Tim zich zal ontwikkelen. Ook konden we niet aangeven welke groep het best bij hem zou passen. Tim is nog niet zelfredzaam: hij is nog niet zindelijk, kan zichzelf nog niet aan- en uitkleden en ook zelf een boterham smeren heeft hij nog nooit gedaan. Dan is het fijn als er experts zijn. MBS gaat contact opnemen met Lunetzorg en op basis van alle onderzoeken zal blijken wat het best bij Tim past. Of dat nu een klas met extra zorg is of een ‘reguliere’ klas maakt ons niets uit. Voor ons blijft het belangrijkst dat Tim lekker in zijn vel zit, plezier heeft en vooruitgang boekt. Toch zou ik het wel geweldig vinden als Tim uiteindelijk leert lezen en schrijven, maar dat is toekomstmuziek. We gaan dingen stap voor stap benaderen. Dachten we vroeger dat Tim wellicht nooit zou kunnen lopen, niets is minder waar. Dachten we vroeger dat Tim nooit een boterham zou leren eten, niets is minder waar. Dachten we vroeger dat Tim het nooit leuk zou vinden om te kleuren en knippen, niets is minder waar. Dachten we vroeger…, niets is minder waar. Tim doet gewoon alles in zijn eigen tempo en hij komt er wel.

Na het gesprek kregen we een rondleiding door de school. Alle klassen gezien en ook een kijkje genomen bij het voortgezet onderwijs. Mooi om te zien. Stel dat Tim het leuk vindt om met planten te werken en te tuinieren, op deze school kan het. Stel dat Tim graag met techniek aan de slag wil, op deze school kan het. We waren dan ook snel om en hebben Tim direct aangemeld.

De aanmelding brengt ook weer verandering en aanpassing met zich mee. De schooltijden zijn anders: van 8.45 uur tot 15.00 uur i.p.v. 9.00 uur tot 15.15 uur. Dat gaat wel even lastig worden, want op MBS hebben ze geen voorschoolse opvang. Ook moeten we kijken hoe we het met fysiotherapie en logopedie gaan doen. Bij Lunetzorg gaat dit tussen de bedrijven door, maar op MBS moet er een gegronde reden zijn dat het echt op school moet. Anders verwijzen ze je door naar een reguliere therapeut. Ach, dit komt vanzelf wel goed.
Omdat er geen VSO is, overwegen we momenteel of we toch het leerlingenvervoer voor Tim gaan aanvragen. Tot nu toe wilden we dat niet en konden we er zelf altijd wel iets op vinden, maar vijf dagen in de week om 9.30 uur beginnen met werken is geen optie. In het verleden wilden we geen busje, omdat we Tim daar te klein voor vonden. Maar nu is hij zes en zou het eigenlijk prima moeten gaan. Ware het niet dat meneer het zelf vreselijk vindt. Op woensdag gaat hij nu met het busje naar de BSO, maar dat is iedere week huilen. Toch lijkt het voor komend schooljaar de beste oplossing. En ja, daar komen de verschillende instanties ook weer om de hoek kijken en we zullen moeten aantonen waarom we dit willen. Van andere ouders begreep ik al dat instanties, vanwege bezuinigingen, niet meer alles toestaan. We gaan het maar gewoon proberen.

Kortom, we gaan een nieuwe fase in. Tim gaat naar school! Dat we nog wat hobbels moeten nemen, nemen we voor lief. Voor Tim is het goed, want langzaamaan merken we  dat hij echt wel toe is aan een nieuwe uitdaging. De tijd van alleen maar spelen is voorbij. Op naar het leren lezen en schrijven! Wat een mijlpaal!

Tot snel…

Groetjes,

Deel deze blog met je vrienden!

One thought on “Barbara: Een volgende stap…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *